infolinia (pon-pt | 10:00 - 17:00):

22 266 84 88
801 011 608

 

fax: 22 266 80 84
e-mail: kontakt@groteka44.pl

GG online (kliknij i pisz):
GroTekarz Kamil
GroTekarz Tadeusz


Odbiór osobisty:
Warszawa Białołęka - sprawdź

Kategorie

Ranking strategicznych gier planszowych (TOP10), według GroTekarzy

Wstęp


Drodzy czytelnicy!

Z przyjemnością witam Was w ramach kolejnej GroTekowej publikacji blogowej. Zgodnie z daną wcześniej obietnicą, w tym tygodniu na warsztat wzięliśmy ranking 10 najlepszych planszowych gier strategicznych (naszym subiektywnym zdaniem, oczywiście ;-)).

Warto przy tym zaznaczyć, że pisząc „wzięliśmy” (w liczbie mnogiej), tym razem - dla odmiany - nie mam na myśli wyłącznie samego siebie. Specjalnym konsultantem, podczas tworzenia niniejszego rankingu, był bowiem mój młodszy brat (druga w kolejności zakała rodziny, zaraz po Tadeuszu) - Jakub, który to mieni się być (całkiem słusznie, co przyznaję z ciężkim sercem) wybitnym wręcz specjalistą w dziedzinie strategicznych gier planszowych.
Dziękujemy Ci Jakubie, że jesteś z nami!

To była pierwsza, podana tytułem wstępu, informacja. Jeśli chodzi zaś o drugą, chciałbym uściślić, że dostępne poniżej zestawienie strategicznych gier planszowych, uwzględnia w rzeczywistości również gry taktyczne, bez wyraźnego podziału na to, które są które.
Niedociągnięcie to wynika przede wszystkim z faktu, iż w ramach ogólnoprzyjętej systematyki podziału gier planszowych, gry taktyczne niemal zawsze wrzucane są do jednego worka z planszówkami strategicznymi. Ponieważ rozbicie tych dwóch podkategorii gier na osobne części mogłoby wprowadzić niepotrzebne zamieszanie, postanowiliśmy zatem zrobić ranking wspólny dla obu wspomnianych wariantów planszówek. Mamy nadzieję, że zagorzeli obrońcy różnic znaczeniowych słów „strategia” oraz „taktyka” wybaczą nam to drobne uproszczenie.

Standardowe lanie wody przed każdym naszym wpisem uważam za oficjalnie odhaczone, w związku z czym… Serdecznie zapraszam do lektury!


Neuroshima Hex

Miejsce w rankingu: 10


10 miejsce w rankingu - Neuroshima Hex
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: 60-90 minut
Autor: Michał Oracz
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: bardzo wyraźna
Złożoność: da się zrozumieć


Taktyczna gra planszowa Neuroshima HEX przenosi graczy w znane wielu fanom planszówek uniwersum Neuroshimy - świat zniszczony nuklearną wojną, wywołaną przez zbuntowane maszyny nazywane Molochem.

Każdy z graczy wcieli się w przywódcę jednej z frakcji, wszelkimi środkami dążącego do zniszczenia sztabów wojsk swoich przeciwników. Mechanika Neuroshimy Hex opiera się na tworzeniu - przy użyciu dostępnych żetonów - efektywnie funkcjonującej armii, zachowując odpowiedni balans pomiędzy atakiem bazy wroga, a obroną własnej.

Same zasady, jakimi rządzi się Neuroshima, są raczej nieskomplikowane, jednak pozwalają na dostosowanie taktyki gry do swoich potrzeb, dzięki czemu gracze mają faktyczny wpływ na swoje zwycięstwo lub przegraną.


Small World

Miejsce w rankingu: 9


9 miejsce w rankingu - Small World
Liczba graczy 2-5
Zalecany wiek od 8 lat
Czas zabawy 60-90 minut
Autor Philippe Keyaerts
Wydanie polskie
Instrukcja polska - pobierz
Losowość niewielki wpływ
Interakcja bardzo wyraźna
Złożoność bardzo prosta


Small World to doskonały przykład dobrze przemyślanej gry strategicznej nadającej się również dla młodszych odbiorców. Gra łączy w sobie proste zasady i satysfakcjonującą rozgrywkę, o losowości ograniczonej do niezbędnego minimum.

W grze Small World będziecie (jeśli w nią zagracie oczywiście) mieli okazję zawalczyć o terytorium - w mocno przeludnionym świecie - dla swojej pierwszej rasy oraz ras kolejnych, nad którymi przywództwo obejmiecie po wyginięciu przedstawicieli poprzedniej (taka to już proza życia). Kluczem do zwycięstwa nie jest więc tylko umiejętne dowodzenie swoimi obecnymi podwładnymi, ale także odpowiednie przygotowanie ich do wymarcia, aby nasze kolejna cywilizacja mogła wzrosnąć na gruzach minionej.

Wspomniany mechanizm to właśnie najbardziej charakterystyczna cecha Small World, dzięki której rozgrywka jest naprawdę zabawna i bardzo regrywalna. Warto bowiem nadmienić, że wspomniane wymierające i nowo pojawiające się cywilizacje powstają w oparciu o łączenie poszczególnych żetonów ras, z żetonami zdolności specjalnych, co daje łącznie 280 kombinacji, umożliwiających nam granie np. Żeglującymi Trollami, Handlującymi Ghoulami, Bagiennymi Szkieletami czy też Latającymi Czarodziejami .


Osadnicy: Narodziny Imperium

Miejsce w rankingu: 8


8 miejsce w rankingu - Osadnicy: Narodziny Imperium
Liczba graczy: 1-4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 60 minut
Autor: Ignacy Trzewiczek
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Klaryfikacja zasad: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: zauważalna
Złożoność: bardzo prosta


Osadnicy Narodziny Imperium to karciana gra strategiczna, której łatwo nie docenić przy tzw. „pierwszym rzucie oka”. Nie zawiera ona bowiem żadnego wyraźnie zarysowanego tła fabularnego, ani imponującej planszy, czy figurek.

Już po pierwszej rozgrywce w naszym GroTekowym gronie, przekonaliśmy się jednak, że swoim pomysłem i kompozycją, Osadnicy Narodziny Imperium rzeczywiście doskonale nawiązują do klasyki komputerowych RTS-ów, jaką są Settlersi. Podobnie, jak w przytoczonym odpowiedniku komputerowym, również i w wariancie planszowym siłą napędową jest prosta, ale jednocześnie wciągająca i zapewniająca dużo możliwości rozwoju mechanika rozgrywki. Ponadto gra oferuje dokładnie to, czego gracz powinien spodziewać się słysząc hasło gra strategiczna – budowę imponujących struktur, eksplorowanie nowych terytoriów, pozyskiwanie i handel surowcami oraz - rzecz jasna - prowadzenie wojen z innym graczami.


Cry Havoc

Miejsce w rankingu: 7


7 miejsce w rankingu - Cry Havoc
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: 60-120 minut
Autorzy: Grant Rodiek
Michał Oracz
Michał Walczak
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: bardzo wyraźna
Złożoność: da się zrozumieć


Jeżeli słyszeliście wcześniej o Cry Havoc, to na pewno obiło wam się o uszy również określenie asymetryczna gra planszowa - jest to bowiem najbardziej rozpoznawalna cecha tej gry. Każdy z graczy wciela się w jedną z czterech dostępnych ras, walczących o kontrolę nad bogatą w niezwykle cenne kryształy planetą. Każda z nich charakteryzuje się zupełnie innymi zdolnościami, budowlami i sposobem prowadzenia gry.

Dodatkowymi atutami strategicznej gry planszowej Cry Havoc jest wyjątkowo gęsty klimat, wynikający zarówno z genialnego sposobu zaprojektowania każdej z frakcji, jak i z zamieszczonych fabularnych opisów oraz skrajne zminimalizowanie elementów losowości w grze.

Cry Havoc polecamy przede wszystkim graczom posiadającym duże doświadczenie z grami strategicznymi, ponieważ nie obejdzie się w niej bez solidnej porcji taktyki, sprytu i planowania.

W przypadku niniejszego tytułu stosujemy pewną zmianę, pozwalającą na przedłużenie - oryginalnie zbyt krótkiej (naszym zdaniem) - rozgrywki. Wszystkich zainteresowanych rzeczoną modyfikacją, zapraszam do kontaktu za pośrednictwem GroTekowego GG, e-maila lub infolinii.


Zamki Burgundii

Miejsce w rankingu: 6


6 miejsce w rankingu - Zamki Burgundii
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 90 minut
Autor: Stefan Feld
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: znikoma
Złożoność: da się zrozumieć


Zamki Burgundii to tytuł pojawiający się od wielu lat, w ramach większości rzetelnych rankingów gier strategicznych, więc i w naszym po prostu nie mogło go zabraknąć. Gra przenosi nas w czasie do XV wieku, do Doliny Loary - historycznej krainy Francji, słynącej ze swoich średniowiecznych i renesansowych zamków. Na czas rozgrywki wcielamy się w role wpływowych książąt, toczących między sobą ciągłą rywalizację o wpływy i bogactwa na terenie tytułowej Burgundii.

Gra na tle innych gier strategicznych wyróżnia się przede wszystkim mnogością sposobów na osiągnięcie wygranej oraz (co dosyć oczywiste, skoro znalazła się na tej liście) świetnie zaprojektowaną mechaniką rozgrywki, wymagającą od graczy planowania ruchów z dużym wyprzedzeniem.


Listy z Whitechapel

Miejsce w rankingu: 5


5 miejsce w rankingu - Listy z Whitechapel
Liczba graczy: 2-6
Zalecany wiek: od 13 lat
Czas gry: 90-120 minut
Autorzy: Gabriele Mari
Gianluca Santopietro
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: tylko przy rozpoczęciu
Interakcja: ważna dla gry
Złożoność: bardzo prosta


Listy z Whitechapel to praktycznie pozbawiona elementów losowych dedukcyjno-strategiczna gra planszowa, o mocnym, mrocznym klimacie (notabene ulubiona gra strategiczna mojego brata Jakuba, który oprócz bycia socjopatą ewidentnie ma także silne skłonności psychopatyczne).

Jednemu z graczy przyjdzie objąć rolę owianego ponurą sławą Kuby Rozpruwacza, podczas gdy reszta wcieli się w funkcjonariuszy Scotland Yardu, próbujących złapać go podczas ucieczki z miejsca zbrodni lub zlokalizować kryjówkę, w której się ukrywa. Zadaniem Kuby jest zamordowanie w ciągu czterech dni (historycznych, a nie następujących bezpośrednio po sobie) pięciu kobiet (nazywanych nieszczęśnicami), a następnie ucieczka do swojej wcześniej wyznaczonej (w tajemnicy przed pozostałymi graczami) „meliny”. Jeżeli jej lokalizacja nie zostanie poprawnie wskazana przez detektywów lub morderca nie zostanie złapany, w ciągu którejś z nocy - wygrywa.

Gra teoretycznie nawet dla 6 osób, jednak ze względu na silnie występujący w grupie detektywów syndrom lidera, polecamy raczej do rozgrywek dwu-, góra trzyosobowych.


Cywilizacja: Poprzez Wieki (3 edycja)

Miejsce w rankingu: 4


4 miejsce w rankingu - Cywilizacja Poprzez Wieki
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 14 lat
Czas gry: 180-240 minut
Autor: Vlaada Chvátil
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: ważna dla gry
Złożoność: wymaga chwili refleksji


O ile wymienioną wcześniej grę Osadnicy Narodziny Imperium, można porównać do Settlers, czy nawet Age Of Empires, o tyle strategiczna gra planszowa Cywilizacja: Poprzez Wieki swoją tematyką bezpośrednio odnosi się do kultowej serii gier Sid Meier’s Civilization. Każdy z graczy wciela się w - niejednego, a wielu - przywódców, dbających (jak to bywa z przywódcami - w mniejszym lub większym stopniu) o sprawny rozwój polityki, gospodarki, armii, kultury, czy sprawy nawet tak „błahe” jak zadowolenie mieszkańców.

Jak może wskazywać tytuł gry, jej akcja dzieje się na przestrzeni wielu epok historycznych - starożytności, średniowiecza, nowożytności, aż do czasów współczesnych oraz zahaczających nawet lekko o sci-fi. Poza tym gra planszowa Cywilizacja: Poprzez Wieki, mimo dużej ilości dróg prowadzących do zwycięstwa, oferuje jasne i klarowne zasady, umożliwiające rozgrywkę bez potrzeby przyswajania arcyskomplikowanych zasad z 50-stronnicowych instrukcji.


Wojna o Pierścień

Miejsce w rankingu: 3


3 miejsce w rankingu - Wojna o Pierścień
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 180 minut
Autor: Roberto Di Meglio
Marco Maggi
Francesco Nepitello
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Scenariusz: polski - pobierz
Losowość: istotne znaczenie
Interakcja: bardzo wyraźna
Złożoność: wymaga chwili refleksji


Wojna o Pierścień to planszowa strategia przeznaczona dla graczy naprawdę wytrwałych i odpornych na stres związany z przegrywaniem. Niniejsze wysokie wymagania w pełni rekompensuje jednak doskonałą, wymagającą myślenia i planowania rozgrywką na wielkiej, pięknej mapie, z masą świetnych figurek. Z pełną powagą moich słów mogę stwierdzić, że Wojna o Pierścień to gra planszowa sprawiająca wrażenie niemal tak samo epickie, jak cała trylogia Władcy Pierścieni w wersji reżyserskiej. Z góry uprzedzam jednak, że wspomniany wcześniej syndromie lidera występuje również i tutaj, w związku z czym ów tytuł najbardziej nadaje się do gry w duecie.

W Wojnie o Pierścień gracze obejmują dowodzenie nad dwoma, wrogo nastawionymi wobec siebie stronnictwami:

  • Armią Cienia - złożoną z hord orków z Mordoru, legionów uruk-hai z Isengardu i dzikich band z Haradu, Rhûnu i Umbaru.
  • Wolnymi Ludami - dumnymi mieszkańcami Gondoru, Rohanu i Królestw Północy, a także Elfami i Krasnoludami z całego Śródziemia.

Gra oferuje dobrze przemyślany system taktyczny - w postaci prowadzenia bitew z użyciem kart - oraz strategiczny, w formie rozwoju i dowodzenia swoimi armiami, a także coś, czego w grze z uniwersum Władcy Pierścieni, po prostu nie mogło zabraknąć - drużynę pierścienia.


Gra o Tron - Gra Planszowa

Miejsce w rankingu: 2


2 miejsce w rankingu - Gra o Tron
Liczba graczy: 3-6
Zalecany wiek: od 14 lat
Czas gry: 120-180 minut
Autor: Christian T. Petersen
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: tylko przy rozpoczęciu
Interakcja: bardzo wyraźna
Złożoność: da się zrozumieć


Gra o Tron to wyśmienita planszówka, której naprawdę niewiele zabrakło, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu niniejszego rankingu strategicznych gier planszowych.

Gra o Tron, (tak jak wypada, kiedy nawiązuje się do kultowej serii książek G.R.R. Martina) nie skupia się tylko na samym rozwoju, zarządzaniu włościami i walce z przeciwnikami. Gra o Tron wprowadza bowiem określenie strategicznej gry planszowej na wyższy poziom, pozwalając graczom na dołączenie do nieustającego wyścigu o władzę i uwikłanie się w sieć intryg, spisków i wzajemnego wbijania sobie noży w plecy przez „ludzi honoru” i wieloletnich sprzymierzeńców. W tej grze z pewnością nie zabraknie zatem nie tylko strategii, ale także nieczystych zagrywek, szantaży, oszustów i wędrówki po trupach do celu.
Parafrazując słowa, ukochanej przez wielu i nienawidzonej przez większość, Cersei Lannister - grając w Grę o Tron wygrywasz lub gininiesz - nie ma tu miejsca na neutralności (lub szacunek dla przyjaciół i złożonych im obietnic).

Gra o Tron doskonale oddaje charakter książkowo-serialowego pierwowzoru, jednocześnie zapewniając doskonałą rozrywkę wszystkim uczestnikom gry - nawet tym, którzy nie przepadają za uniwersum GoT.

Jedynym mankamentem gry (i jednocześnie głównym powodem, dla którego owa pozycja nie znalazła się na pierwszym miejscu niniejszego rankingu) jest jej miejscowa losowość, która - mimo, że nie objawia się często - potrafi momentami frustrować. Mimo tego jednak, zdecydowanie jest to jedna z najlepszych gier (nie tylko strategicznych), w jakie nasz zespół miał okazję grać.


Eclipse

Miejsce w rankingu: 1


1 miejsce w rankingu gier strategicznych - Eclipse
Liczba graczy: 2-6
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: 90-120 minut
Autor: Touko Tahkokallio
Wydanie: angielskie
Instrukcja: angielska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: bardzo wyraźna
Złożoność: wymaga chwili refleksji


Jury GroTeki44 ma zaszczyt przedstawić (niemal - Tobie Kubuś już dziękujemy) jednogłośnego zwycięzcę dzisiejszych zawodów. Przed Państwem Eclipse - wyśmienita gra planszowa z gatunku 4X, czyli kosmicznych strategii o odkrywaniu, eksploatowaniu, podbijaniu i dominowaniu kosmosu.

Powodów, dla których to właśnie ona znalazła się na pierwszym miejscu GroTekowego rankingu strategicznych gier planszowych nie brakuje, jednak głównym z nich jest doskonale zaprojektowana i angażująca graczy przez cały czas trwania rozgrywki mechanika, obejmująca eksplorację i kolonizację nowych sektorów galaktyki, rozwój technologii, budowę i samodzielne projektowanie schematów okrętów gwiezdnych, świetnie przemyślany system walki i wiele, wiele innych.

Tylko od graczy i sposobu podejmowania przez nich decyzji zależy, czy relacje z innymi mieszkańcami kosomsu przybiorą w Eclipse formę nieustających drobnych potyczek, gigantycznej wojny, poprzedzonej długimi turami ciągłego wyścigu zbrojeń, czy przyjacielskiej, partnerskiej relacji, opierającej się na pomocy w dążeniu do realizacji wspólnych celów.

Owa gra swoją epickością ustępuje chyba tylko słynnemu (przy tym w praktyce niemożliwemu do skończenia szybciej, niż w tydzień) Twilight Imperium. Mimo braku jednak tak gigantycznego rozmachu, Eclipse oferuje w ramach rozgrywki równie dużo, albo nawet jeszcze więcej frajdy i to w wariancie zdecydowanie krótszym i przystępniejszym dla ludzi odpowiedzialnych i uczciwie pracujących nieposiadających tak dużej ilości wolnego czasu. ;-)


Koniec


Dziękuję za uwagę i zapraszam do wizyty na naszym blogu w przyszłym tygodniu, kiedy to (jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem) zaprezentuję Wam autorską modyfikację (moją i Jakuba) zasad brązowego medalisty naszego rankingu planszowych gier strategicznych - tj. gry Wojna o Pierścień. Na zachętę dodam tylko nieskromnie, że ów mod jest tak doskonały, że właściwie w ogóle nie gramy już w wariant oryginalny WoP. ;-)

Do przeczytania za tydzień!

Pozdrawiam serdecznie (i przesyłam pozdrowienia od Kuby),


GroTekarz Kamil