infolinia (pon-pt | 10:00 - 17:00):

22 266 84 88
801 011 608

 

fax: 22 266 80 84
e-mail: kontakt@groteka44.pl

GG online (kliknij i pisz):
GroTekarz Kamil
GroTekarz Tadeusz


Odbiór osobisty:
Warszawa Białołęka - sprawdź

Kategorie

Ranking ekonomicznych gier planszowych (TOP10), według GroTekarzy

Mini-wstępik


Cześć!

W tym tygodniu przedstawiam Wam ranking 10 najlepszych ekonomicznych gier planszowych (subiektywnym GroTekowym zdaniem ;-)). Zestawienie ponownie stworzyłem we współpracy z nieocenionym i niezastępowalnym Jakubem, który towarzyszy mi wiernie w trzeciej już z rzędu blogowej publikacji.

Zapraszam do lektury - bez zbędnego przedłużania, bo się nie wyspałem. ;-)




Magnum Sal

Miejsce w rankingu: 10


10 miejsce w rankingu - Magnum Sal
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 90 minut
Autorzy: Marcin Krupiński
Filip Miłuński
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: w istotnym wymiarze
Złożoność: bardzo prosta


Magnum Sal to ekonomiczna gra planszowa, która przenosi nas w czasy XIV wieku - każdy z graczy wcieli się w niej w sztygara jednej z ekip górniczych. Gracze pracując w kopalni przy wydobyciu soli, jednocześnie rywalizują o tytuł żupnika, uprawniający do zarządzania kopalnią w Wieliczce oraz - rzecz jasna - zapewniający zwycięstwo w grze.

Magnum Sal jest przykładem dobrze przemyślanego worker placement-u (rodzaj gier ekonomicznych skupiających się na wydajnym zarządzaniu pracownikami), zawierającego wiele możliwości interakcji pomiędzy graczami, w tym także tej przez wielu ulubionej - negatywnej. Dodatkowym atutem Magnum Sal bez wątpienia jest jej unikalny i silnie wyczuwalny historyczny klimat polskiego średniowiecza. Pozycja zdecydowanie godna uwagi.


Istanbul

Miejsce w rankingu: 9


9 miejsce w rankingu - Istanbul
Liczba graczy: 2-5
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: 40-60 minut
Autor: Rüdiger Dorn
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: w istotnym wymiarze
Złożoność: da się zrozumieć


W grze planszowej Istanbul każdy z graczy obejmie rolę jednego z tureckich kupców załatwiających swoje interesy w najgwarniejszym mieście okresu średniowiecza, tj. Istambule. Ich największą motywacją nie będą pieniądze, a drogocenne rubiny - ten kto jako pierwszy zdobędzie ich pięć wygra.

Istanbul to ekonomiczna gra planszowa oferująca świeżą i ciekawą mechanikę, zmuszającą do planowania swoich ruchów z wyprzedzeniem i rozmysłem, a także opartą na odpowiednim dobrze trasy oraz efektywnemu przydzielaniu zadań swoim pomocnikom, tak by w ciągu (zawsze zbyt krótkiego dla każdego handlowca) dnia na targu zrobić i zarobić, jak najwięcej.

Istanbul bazuje na stosunkowo prostych i łatwych do zapamiętania zasadach, pozwalających jednak na obieranie wielu różnych taktyk na drodze do zwycięstwa w grze.


Wysokie Napięcie

Miejsce w rankingu: 8


8 miejsce w rankingu - Wysokie Napięcie
Liczba graczy: 2-6
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: 60-90 minut
Autor: Friedemann Friese
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: brak elementów losowych
Interakcja: ważna dla gry
Złożoność: da się zrozumieć


Wysokie Napięcie to bardzo interesujący (szczególnie jeżeli chodzi o tematykę) tytuł. Jest to ekonomiczna gra planszowa o tworzeniu sieci energetycznej zasilającej europejskie miasta. W tym celu gracze będą zmuszeni licytować istniejące elektrownie, zarządzać potrzebnymi do ich działania surowcami (np. węglem albo uranem) oraz przede wszystkim rozważnie inwestować, nie dając się wyprzedzić konkurencji.

Wysokie Napięcie, poza samą świetną wersją podstawową (uhonorowaną notabene nagrodą Gry Roku 2007) posiada również wiele interesujących dodatków, które - niezależnie od zależności językowej danego wydania - zawsze będzie można swobodnie połączyć z polską edycją gry. Ponadto Wysokie Napięcie nie zawiera elementów losowych, więc wygrana pozostanie zawsze całkowitą zasługą graczy, a nie szczęścia.


Agricola (wersja dla graczy)

Miejsce w rankingu: 7


7 miejsce w rankingu - Agricola
Liczba graczy: 1-4
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 90 minut
Autor: Uwe Rosenberg
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Suplement: polski - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: w istotnym wymiarze
Złożoność: da się zrozumieć


Agricola (wersja dla graczy) to kolejna edycja słynnej ekonomicznej gry planszowej od Uwe’a Rosenberg’a, o nieco zmienionych w stosunku do pierwowzoru zasadach. Wersja dla graczy zawiera nieco mniej kart, niż podstawowa wersja, jednak ich działanie jest znacznie bardziej odczuwalne. Dzięki temu planowanie rozwoju swojego gospodarstwa w grze jest łatwiejsze i jednocześnie pozwala realizować swoje cele w sposób bardziej taktyczny. Z pozostałych zmian, względem oryginalnego wydania gry należy wspomnieć także o tym, iż Agricola (wersja dla graczy) przeznaczona jest jedynie dla maksymalnie czterech graczy, jednak zawiera również wariant jednoosobowy. Ponadto z tą wersją gry, jej komponenty jeszcze bardziej zyskały na jakości wykonania.


Puerto Rico

Miejsce w rankingu: 6


6 miejsce w rankingu - Puerto Rico
Liczba graczy: 2-5
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: 90-150 minut
Autor: Andreas Seyfart
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: w istotnym wymiarze
Złożoność: da się zrozumieć


W Puerto Rico obejmiemy nadzór nad jedną z plantacji na tytułowej wyspie. Naszym celem (a jakże by inaczej) będzie uzbieranie, jak największej ilości punktów zwycięstwa, zdobywanych m.in. dzięki eksportowaniu towarów na stary kontynent lub poprzez budowę niektórych budynków. Żeby jednak otrzymać szansę na uzyskanie tych punktów, trzeba będzie mądrze zaplanować ruchy, jednocześnie zachowując złoty środek, pomiędzy rozwojem swojej plantacji, a zbieraniem punktów zwycięstwa.

Puerto Rico bazuje na innowacyjnej mechanice - tutaj gracze sami wybierają kolejność faz gry w każdej turze, poprzez zagrywanie odpowiadających im kart. O tym, że sprawdza się ona wyśmienicie, może świadczyć fakt, że Puerto Rico zdobyło kilkukrotnie nagrodę Gry Roku w wielu krajach (m.in. w Polsce, Niemczech i Czechach) oraz od lat zajmuje czołowe pozycje w ramach każdego szanującego się rankingu gier planszowych.


Great Western Trail

Miejsce w rankingu: 5


5 miejsce w rankingu - Great Western Trail
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: 75-150 minut
Autor: Alexander Pfister
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: zauważalna
Złożoność: da się zrozumieć


W ekonomicznej grze planszowej Great Western Trail, gracze zostają teksańskimi ranczerami, zajmującymi się hodowlą oraz sprzedażą bydła. Podczas gry będą oni wykorzystywać swoich pracowników do zarządzania stadami, stawiania budynków i zarządzania połączeniami kolejowymi.

Rozgrywka w Great Western Trail opiera się na sprawnym lawirowaniu w możliwościach, wykorzystywaniu szans i unikaniu czyhających na graczy pułapek. Sama gra świetnie oddaje klimat westernu, jednocześnie zapewniając satysfakcjonująco złożoną mechanikę. Nie zabraknie tu więc ani kombinowania i prowadzenia interesów, ani smaczków zapewniających grze fabularną głębię.


Chicago Express

Miejsce w rankingu: 4


4 miejsce w rankingu - Chicago Express
Liczba graczy 2-6
Zalecany wiek od 12 lat
Czas gry ok. 60 minut
Autor Harry Wu
Wydanie wielojęzyczne
Instrukcja angielska - pobierz
Losowość tylko przy rozpoczęciu
Interakcja w istotnym wymiarze
Złożoność bardzo prosta


Chicago Express, czyli ponownie klimat westernu. Tym razem zamiast w ranczerów, gracze wcielą się w inwestorów kolejowych, tworzących połączenia pomiędzy miastami na wschodnim i zachodnim brzegu Ameryki Północnej.

Zasady Chicago Express są takie, jakie powinny być w porządnej ekonomicznej grze planszowej - jednocześnie proste i pozbawione losowości, ale także satysfakcjonujące oraz zapewniające dużo dróg prowadzących do zwycięstwa. Chicago Express opiera się na licytowaniu udziałów oraz przemyślanym rozwoju istniejących linii. Gracze mogą skupiać się więc na rozwoju linii, w których stanowią głównych udziałowców lub myśleć o inwestowaniu w dane kompanie, dopiero kiedy te zaczną przynosić dochody innym graczom.


Splendor

Miejsce w rankingu: 3


3 miejsce w rankingu - Splendor
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 30 minut
Autor: Marc André
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: zauważalna
Złożoność: banalna


Splendor łączy w sobie cechy zarówno gry ekonomicznej, jak i logicznej. Zgodnie z założeniem fabularnym w Splendorze obejmujemy role kupców, obracających kamieniami szlachetnym. Założenia te nie znajdują co prawda specjalnego odzwierciedlenia w samej mechanice gry, jednak bynajmniej nie jest to żaden zarzut. Wspomniana mechanika jest bowiem główną siłą napędową tego tytułu.

Splendor jest bardzo prosty - każdy z graczy w ciągu tury podejmuje jedną z czterech dostępnych akcji:

  • dobiera klejnoty,
  • rezerwuje kartę rozwoju (otrzymując przy okazji żeton złota),
  • kupuje kartę rozwoju,
  • dobiera jednego z arystokratów.

Każda karta rozwoju gwarantuje graczowi stały rabat na kolejne zakupy, a niektóre z nich zapewniają także punkty zwycięstwa. Arystokraci z kolei to czyste punkty zwycięstwa, zaś możliwość ich dobrania zyskujemy po spełnieniu przedstawionych na ich kafelkach wymagań.

I to w sumie wszystko.
Gdzie zatem leży fenomen Splendoru? Odpowiadamy - w zbieraniu ciężkich i brzęczących żetonów klejnotów oraz w dążeniu do zwycięstwa i sposobach na jego osiągnięcie. Aby wygrać bowiem z przeciwnikami (szczególnie tymi wprawionymi) niezbędne będzie planowanie akcji już od pierwszych tur gry. Ponadto każda rozgrywka jest raczej krótka i jednocześnie mocno taktyczna, co zapewnia dużą regrywalność oraz możliwość współzawodnictwa z innymi graczami, bez poczucia goryczy z przegranej.


Kawerna: Rolnicy z Jaskiń

Miejsce w rankingu: 2


2 miejsce w rankingu - Kawerna
Liczba graczy: 1-7
Zalecany wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 120 minut
Autor: Uwe Rosenberg
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
+ dodatek do instr.: polski - pobierz
Losowość: niewielki wpływ
Interakcja: zauważalna
Złożoność: da się zrozumieć


Kawerna: Rolnicy z Jaskiń to młodsza siostra wspomnianej wcześniej Agricoli (jej oryginału, nie „wersji dla graczy”) - od niej odróżnia się jeszcze bardziej zminimalizowanym współczynnikiem losowości, tłem fabularnym (tym razem jesteśmy rodziną krasnoludów z jaskiń, a nie rolników ze wsi ;-)) oraz nieco prostszymi (jednak w dalszym ciągu bardzo taktycznymi) zasadami.

Rozgrywka przebiega w ciągu dwunastu tur, podczas których gracze - w myśl znanej już wszystkim mechaniki worker placement - przydzielają posiadanych krasnoludów do dostępnych zadań, takich jak np. zbieranie drewna, obsiewanie pól, czy nieco bardziej charakterystyczne dla tej rasy kucie oręża, drążenie komnat, tuneli i kopalni oraz awanturnicze wyprawy. W Kawernie opcji prowadzących do zwycięstwa jest prawdziwy ogrom. Możemy je zyskać zostając rolnikami, wojownikami, kopiąc żelazo i rubiny lub handlując swoimi towarami.

Kawerna stanowi sztandarowy przykład doskonale zaprojektowanej, nieprzesadnie skomplikowanej ekonomicznej gry planszowej o minimalnym stopniu losowości.


Terraformacja Marsa

Miejsce w rankingu: 1


1 miejsce w rankingu - Terraformacja Marsa
Liczba graczy: 1-5
Zalecany wiek: od 10 lat
Czas gry: 90-120 minut
Autor: Jacob Fryxelius
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska - pobierz
Losowość: wpływa na grę
Interakcja: ważna dla gry
Złożoność: wymaga chwili refleksji


A oto gra, która pojawiła się stosunkowo niedawno, by z miejsca zdobyć oddaną rzeszę fanów na całym świecie. Przed Państwem Terraformacja Marsa - ekonomiczna gra planszowa o uzdatnianiu i przystosowywaniu Marsa do życia. Ów pozycja zaprojektowana został przez doktora chemii Jacoba Fryxeliusa, co jest informacją nie bez znaczenia, bowiem cała wizja tytułowej terraformacji Czerwonej Planety przedstawiona przez niego w grze, opiera się o faktyczną naukową wiedzę, dzięki czemu dostarcza graczom bardzo realistycznych doznań.

Terraformacja Marsa łączy w sobie wyśmienitą mechanikę, świetnie zaprojektowane tło fabularne i klimat, który przypomina o sobie na każdym kroku. Wcielamy się w niej w przedstawicieli ziemskich megakorporacji, z których to każda posiada oczywiście własną nazwę, rys fabularny oraz unikalne cechy.

Gracze prześcigają się podczas rozgrywki w realizowaniu ambitnych projektów, tworzeniu miast, terenów zielonych, oceanów, czy zwiększaniu zawartości tlenu w atmosferze. Jednocześnie na powierzchni marsa i na jego orbicie budowane są gigantyczne struktury, sprowadzane są na niego ziemskie zwierzęta oraz rośliny, a całość zaprojektowana jest w absolutnie genialny sposób - zarówno mechanicznie, jak i fabularnie. Gra po roku od premiery uzyskała tytuł gry roku 2017, a dziś znajduje się na czwartym miejscu prestiżowego rankingu najlepszych gier planszowych wg. Board Game Geek, co jednocześnie również według BGG kwalifikuje ją do miana najlepszej ekonomicznej gry planszowej WSZECHCZASÓW! ;-)


Koniec


Mam nadzieję, że ranking okaże się dla Was przydatny zarówno przy najbliższych, jak i wszelkich kolejnych zakupach. ]:->

Do przeczytania za tydzień, w ramach posta poświęconego rankingowi 10 najlepszych planszowych gier przygodowych, według GroTekarzy.

Pozdrawiam w imieniu własnym oraz Jakuba,


GroTekarz Kamil